Friday, May 14, 2010

Vespa dan Irama Pop Yeah Yeah

Hari ini aku agak malas untuk membuat posting berkenaan dengan perkembangan projek Vespa 150 ku, kerana di hari cuti sebegini aku lebih berminat untuk "melayan" televisyen dan bermalas-malasan, terjumpa pula sebuah VCD yang telah lama aku beli namun telah menarik perhatianku untuk memasangnya semula, VCD tersebut bertajuk "Suzana@60an" yang merupakan sebuah pementasan artis-artis 60an di Istana Budaya dan diiringi oleh sebuah teater yang menampilkan banyak Vespa 150.

Tidak dapat dinafikan aku tidak pernah pun "berjumpa" dengan tahun-tahun 60an kerana dilahirkan selepas tahun 70an namun senario dan kehidupan zaman 60an begitu dekat dengan jiwa ku seperti pengaruh muziknya dan juga kenderaan-kenderaan di zaman tersebut seperti Vespa, Lambretta dan juga kereta Mini dan juga Volkswagon.

Gambar diatas merupakan dua orang penari yang menjayakan pementasan Suzana@60an bergaya diatas sebuah Vespa 150 berwarna merah kepunyaan seorang ahli Persatuan Vespa Wilayah Persekutuan (perhatikan lambang PVWP disebelah kiri). Pernah seorang Pak Cik menceritakan kepada aku yang mana di zaman mudanya, berpakaian Suit lengkap sambil menaiki Vespa merupakan satu perkara biasa kerana pada zaman tersebut kereta tidak banyak, pokok banyak di tepi jalan dan cuaca tidak sepanas zaman sekarang. Sehubungan dengan itu, gaya amat dipentingkan semasa menunggang Vespa.


No comments:

Post a Comment