Monday, May 10, 2010

Selamat Datang Vespa 150

Vespa 150 ataupun disesetengah tempat dipanggil dengan beberapa nama seperti Vespa Jobot, Vespa Ayam Bapak dan juga Vespa Kana merupakan model vespa yang amat digemari di Malaysia. Memasuki Malaya pada ketika itu sekitar awal tahun 60an, Vespa 150 mempunyai beberapa varian yang membezakan tahun buatannya. Vespa 150 amat terkenal pada ketika itu kerana Vespa 150 memasuki Malaya ketika zaman bermulanya kegemilangan berskuter dikalangan masyarakat Malaya, walaupun mempunyai saingan daripada model-model Lambretta, namun Vespa 150 tetap mendapat tempat dihati masyarakat Malaya samaada di bandar mahupun luar bandar.

Dari segi nostalgianya pula, Vespa 150 mempunyai banyak nilai sentimental kepada ramai orang , ramai bekas guru yang telah bersara menyatakan bahawa Vespa 150 merupakan kenderaan pertama mereka setelah dilantik menjadi guru, ada juga bekas polis dan tentera yang juga memiliki Vespa 150 sebagai kenderaan harian pada tahun-tahun 60an, tidak kurang juga kepada generasi yang membesar pada tahun-tahun 60an menyatakan bahawa mereka ke sekolah dengan membonceng Vespa 150 bapa mereka dan ini menyebabkan kenangan bersama Vespa 150 ini sukar dilupakan.

Namun, walau apapun nostalgia dan kenangan yang tersimpan bersama Vespa 150 ini, aku bersyukur kerana telah diberi peluang untuk memberi nafas baru kepada sebuah Vespa 150 yang berusia hampir 48 tahun pada tahun 2010 ini. Inilah kisah dan perjalanan Vespamalaya 150 ku.


No comments:

Post a Comment