Tuesday, May 11, 2010

PROJEK SUDAH BERMULA!




Beginilah keadaan badan Vespa 150 yang berjaya aku beli daripada seorang pakcik yang sudah berpatah arang untuk membuat Vespa 150 ini. Keadaannya tidaklah seteruk mana, namun masih banyak yang perlu dilakukakan untuk mentransformasikan Vespa 150 ini ke tahap yang boleh aku banggakan, beberapa bahagian badan vespa ini kelihatan sudah di kimpal (welding) mungkin kerana telah patah atau sebagainya. Namun begitu keadaan badan Vespa 150 ini amat memuaskan hati jika dibandingkan dengan projek-projek lain yang pernah dijalankan oleh kawan-kawan aku yang lain.

Kebuk/Kepuk ataupun sidepanel sebelah kiri vespa ini dipercayai telah hilang dan mujurlah apabila aku berkunjung ke kedai uncle chai di Sungai Besi, terdapat sebuah kebuk asli (original) terpakai yang ingin dijual, walaupun keadaan kebuk itu seperti pernah dikimpal namun aku gagahkan juga untuk membelinya dengan harga RM200, kalau handak bercerita pasal mahal, tidak perlulah kita membeli yang original. Kemudian adalah didapati juga bahawa fork Vespa ini juga tiada, maka setelah beberapa panggilan telefon dibuat maka seorang kawan daripada forum scootering telah menawarkan fork Vespa 150 beliau dengan harga RM 100 (Fork kosong tanpa kingpin.)

Dari semasa ke semasa aku akan cuba mengemaskinikan segala kerja-kerja yang dibuat keatas Vespa 150 ini.

2 comments: