Thursday, May 13, 2010

Sepagi Di "Pudu Spray Shop"


"Lu olang semua tada kesian sama saya ka", begitulah perkataan pertama yang muncul daripada mulut Ah Ching apabila aku mengarahkan beliau untuk menurunkan badan Vespa 150 daripada Toyota Unserku. Ah Ching merupakan antara seorang tukang cat yang dikenali dalam dunia motor klasik iaitu daripada jenama BSA, Norton dan juga AJS kerana selain daripada menjadi tukang cat, beliau juga merupakan peminat motor klasik dan mempunyai sebuah norton di rumahnya, Ah Ching juga merupakan seorang kenalan lama aku kerana aku sering juga menghantar Helmet, "Bodyparts" Gilera dan juga kadangkala kereta ke kedai beliau untuk disembur cat, kedai Pudu Spray ini kecil sahaja, kalau dibandingkan dengan bilik tidur kita mungkin kecil sedikit kedai ini. Namun tidak dapat dinafikan kerja tangan Ah Ching telah mendapat banyak pujian daripada peminat-peminat motorsikal termasuklah vespa (cuba lihat dalam gambar, sebuah vespa sedang menjalani proses mengecat semula). Tanpa membuang masa aku meletakkan sahaja badan Vespa dihadapan kedai beliau bagi pemeriksaan awal.

Ah Ching meminta aku masa sebulan untuk menyiapkan badan vespa ini kerana katanya "lu nampak tu, motor que sampai Bukit Bintang wooo mau kena cat, tapi lu punya pasal, gua buat motor pang yau dulu", pang yau merujuk kepada bahasa cina bermaksud "kawan". Bila aku tanyakan berapakah harga untuk mengecat vespa ini dengan selamba dia menjawab "lu bagi gua buat dulu la kawan, kalau lu puas hati lu bagi gua banyak, kalau tak lu bagi berapa lu mau". Selamatlah Ah Ching ni kawan aku, sekurang-kurangnya dapatlah dia bagi perhatian yang lebih sedikit kepada Vespa ni. Daripada pengalaman aku juga kalau nak mengecat vespa ini, kedai cat di Kuala Lumpur akan mengambil antara RM600-RM700 untuk mengecat sebuah badan Vespa.

2 comments:

  1. Salam tuan..nak mintak lokasi pudu spray shop nie boley?..sy nak cat vespa juga.. nie no sy 0196633210

    ReplyDelete