Wednesday, May 12, 2010

Kerja Menanggalkan Cat Lama


Salah satu perkara yang perlu dibuat sebelum kita menghantar badan vespa untuk proses mengecat adalah menanggalkan cat lama dibadan vespa tersebut. Perkara ini dilakukan kerana beberapa sebab:-

a. Dengan membuang cat lama kita dapat mengetahui keadaan sebenar badan vespa kita, dan dalam kes aku, terdapat beberapa bahagian yang kelihatan telah dikimpal (welding) dan menunjukkan bahawa Vespa 150 ini pernah mengalami samaada kemalangan ataupun terdapat bahagian yang berkarat yang perlu dibuang. Kita juga dapat melihat sekiranya terdapat lubang-lubang kecil yang perlu disimen atau ditutup dengan mengimpal semula.

b. Membuang cat lama akan memudah dan mempercepatkan proses mengecat dan sekiranya kita bertuah kita mungkin akan mendapat harga yang lebih murah.

c. Dengan membuang cat lama juga kita dapat mengelakkan daripada kita ditipu oleh tukang cat yang mana, sekiranya cat lama tidak dibuang maka tukang cat akan hanya menyimen badan vespa dan kemudian menyemburnya dengan cat, ini akan menyebabkan badan vespa kita berat, dan cat yang disembur kelihatan tebal dan tidak menarik.

Kerja-kerja menanggalkan cat ini boleh dilakukan dengan menyapukan penanggal cat kepada badan vespa dan dibiarkan selama lebih kurang 15 minit, setelah itu proses menanggalkan cat boleh dilakukan dengan menggunakan "grinder" dan menggunakan mata bulu keluli.

No comments:

Post a Comment