Wednesday, July 28, 2010

Proses memasang "front end"

Front End bermaksud semua komponen yang terdapat pada fork vespa, disebabkan fork ini memang kosong ketika aku membelinya daripada saudara John daripada Scootering.com.my maka banyak komponen yang aku terpaksa cari atau "modify" bagi membolehkan semuanya lengkap. Pertamanya adalah arm ataupun swing arm yang telah aku ambil daripada model super, ini kerana arm daripada model super mempunyai saiz yang sama dengan arm vespa 150, kemudian arm ini dicuci dan dipasang pula dengan hub vespa 150 (sila lihat gambar 1 dan 2) supaya memudahkan untuk memasukkan rim vespa 150 nanti. Daripada segi spring pula, aku terpaksa membuat satu modifikasi kepada spring vespa super yang lebih panjang dan dipotong agar dapat dimuatkan ke fork vespa 150 yang lebih pendek. Kerja-kerja memotong spring telah dijalankan di Putrajaya Challenge Park oleh saudara "master restorer" Pa'din Musa (sila lihat gambar 3). Setelah spring dipotong beberapa gelungan barulah spring tersebut boleh dimuatkan ke fork vespa 150. Dengan terpasangnya spring tersebut maka lengkaplah bahagian suspension hadapan dan kini fork ini menanti pula untuk dipasang dengan mudguard (sila lihat gambar 5). Satu perkara yang tidak boleh dilupakan adalah apabila membuat restorasi warna fork perlulah sama dengan warna badan vespa kerana apabila sesebuah vespa dikeluarkan daripada kilang, warna fork adalah menyamai warna badan vespa tersebut, maka dengan itu anda dapat lihat bahawa fork vespa 150 aku berwarna putih iaitu sama dengan warna badan vespa tersebut.

No comments:

Post a Comment