Thursday, July 8, 2010

Sejenak Di Vespa Empire.

"Takde masalah tu, cuci sikit-sikit je zal" begitulah jawapan daripada Amir daripada Bengkel Vespa Empire yang terletak di Keramat AU bersebelahan dengan pusat belajar memandu IMKEDA apabila aku menyatakan hasrat untuk menghantar enjin vespa yang akan dimuatkan ke Vespa 150 ku ini. Enjin ini sebenarnya telah hampir dua tahun tidak dinyalakan, walaupun semasa enjin ini diturunkan ia masih lagi dalam peringkat "running in" iaitu peringkat dimana enjin itu baru sahaja di "overhaul" namun kerana mahukan semuanya berjalan dengan lancar, aku menaruh kepercayaan kepada Vespa Empire untuk menghidupkan semula enjin ini. Semasa tiba di Vespa Empire, saudara Amir sedang menunaikan solat zuhur, tiada bilik atau surau dibengkel ini, Amir hanya mangalas sejadah dilantai bengkel yang agak bersih, aku agak terkejut melihat situasi ini yang mana walaupun bengkel ini nampak kecil tapi Amir masih lagi menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah di lantai tempat dia mencari rezeki, semoga Allah memberkati perjuangan anak muda ini dan kawan-kawannya. Satu perkara yang menarik yang membuatkan aku menghantar enjin vespa ini ke VE adalah kerana kemudahan Engine Stand yang terdapat di bengkel ini, dengan enjin stand ini, kita hanya perlu menghantar enjin sahaja ke bengkel tanpa perlu menyangkut enjin tersebut pada badan vespa. Sila klik disini untuk menyaksikan mereka menyalakan enjin hanya diatas stand tersebut:-

http://www.youtube.com/watch?v=WD4nDQcsqkk

Perkara pertama yang dilakukan oleh pomen-pomen handalan VE adalah untuk memeriksa samada enjin aku ini mempunyai masalah atau tidak walaupun mereka telah mengetahui yang enjin ini berada dalam keadaan baik dari segi bearing (alas bebola) nya dan masih lagi dalam keadaan "running in" namun mereka tetap juga menjalankan pemeriksaan teliti agar memudahkan mereka membuat kerja-kerja selanjutnya, setelah enjin diletakkan diatas Engine Stand, enjin tersebut dinyalakan, alhamdulillah dengan hanya beberapa cubaan enjin tersebut berjaya dinyalakan dan Amir menyatakan yang enjin ini hanya perlu menjalani servis biasa iaitu pembersihan karburator dan sedikit "tuning". Aku juga meminta agar Amir dapat mengantikan "brake lining" serta memasang hub untuk Vespa 150 pada enjin ini agar memudahkan aku memasang rim/tayar Vespa 150 kelak.

No comments:

Post a Comment