Sunday, October 31, 2010
Proses Memasang Enjin
Vespa tanpa enjin ibarat manusia tanpa organ dalaman, enjinlah yang menggerakkan vespa dan tanpa enjinnya mana mungkin kecantikan vespa ini dapat dilihat oleh orang ramai. Proses menaikkan enjin vespa ini telah dibantu oleh saudara matt yang sanggup datang malam-malam buta semata-mata nak tolong kawan memasang enjin dan nak tengok vespa ni berjalan. Salah satu kelebihan menurunkan enjin semasa handak melakukan proses mengecat adalah supaya semua bahagian dicat dengan sempurna, cuba lihat bahagian dibelakang enjin tersebut, kelihatan begitu sempurna dicat dan sekiranya enjin tidak diturunkan sudah tentu kawasan tersebut tidak dapat dicat, namun begitu proses memasang kesemua kabel dan pendawaian elektrik perlulah dilakukan terlebih dahulu sebelum enjin dinaikkan. Enjin akan ditahan oleh sebatang shaft yang panjang yang dipasang menerusi "engine bush", kemudian kedua-dua hujung shaft itu diikat dengan skru, bahagian sebelah kiri enjin pula diskru kepada "shock absorber" dan jenama shock absorber yang telah menjadi pilihan aku adalah daripada jenama escort. Air Filter hose yang berwarna hitam dipasang dan dikenakan kepada lubang di Karburator. Namun begitu kerja telah sedikit tergendala kerana kekurangan pengetahuan dalam memasang "electrical wiring" di Vespa ini.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment