Friday, August 27, 2010

Roda-Roda

Dalam banyak-banyak motorsikal atau skuter, tayar vespa merupakan tayar yang boleh dikatakan praktikal kerana pertama ia mudah untuk dipasang, keduanya pula ia juga mudah untuk dibuka bagi membolehkan proses menukar tiub dijalankan. Setelah mengumpulkan semua barangan yang perlu pada sebuah tayar maka hari ini aku pun menjalankan kerja-kerja membina dan memasang tayar Vespa 150 ku, kalau dilihat daripada gambar sebelah, kita dapat lihat bahagian-bahagian yang sepatutnya ada pada sebuah tayar vespa iaitu terdiri daripada rim, tayar, whitewall dan juga tiub. Bagi tayar, aku telah memilih jenama FKR yang dibeli dengan harga RM 55 di Maju Jaya Motor, bagi tayar 8 inci aku telah mencuba jenama SPEC semasa perjalanan aku dari Kuala Lumpur ke Singapura, namun apabila sampai di Singapura tayar tersebut pecah, setelah dinasihatkan oleh kawan-kawan maka aku memilih jenama FKR atau Fung Keong Rubber yang diakui oleh rakan-rakan merupakan jenama yang lebih tahan lasak. Rim Vespa 150 adalah sedikit pelik daripada rim vespa lain kerana ia mempunyai bahagian seperti hub disebelah tengahnya, namun kepelikannya itu menyebabkan ianya lebih mudah dibuka. Gambar disebelah bawah menunjukkan shock absorber yang akan aku gunakan dan juga tayar vespa 150 yang sudah siap dipasang.

1 comment:

  1. Nak tanya , white wall tu mana nak dpt ? minat la vespa yg tayar die ada putih x2 tu

    ReplyDelete