Wednesday, June 16, 2010

Goodyear Wingfoot

Hari ini aku cuma ingin kongsikan apa yang aku jumpa pada tayar vespa bersaiz 8 inci yang akan aku gunakan untuk Vespa 150 aku, agak terkejut bercampur takjub apabila melihat tayar Goodyear Wingfoot bersaiz 8 inci masih lagi terlekat pada rim vespa 150 ini. Goodyear Wingfoot mungkin sudah tidak dikeluarkan lagi atau diimport ke Malaysia lagi dan dari paras rupa tayar ini sahaja sudah menunjukkan bahawa tayar ini telah berusia puluhan tahun. Goodyear Wingfoot diambil namanya daripada logo goodyear itu sendiri iaitu lambang kaki yang mempunyai sayap, membaca kisah Charles Goodyear iaitu orang yang menjumpai cara-cara pemvulkanan tayar membuat aku takjub yang mana usaha yang tidak henti-henti akhirnya akan membuahkan kejayaan juga. Walaupun syarikat Goodyear tiada kena mengena dengan Charles Goodyear (Syarikat ini hanya mengambil nama Charles Goodyear) nama Goodyear merupakan antara tayar terbaik didunia selain daripada Bridgestone dan Pirelli. Walaupun tayar ini sudah tidak boleh digunakan lagi kerana usianya, namun aku akan tetap menyimpan tayar ini sebagai koleksi barang antik ku.

No comments:

Post a Comment